کد خبر: 1231652
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
پس از سانحه سقوط بالگرد شهدای خدمت بود که محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک نام کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک پاریس را «خادم‌الرضا» نامید. روز گذشته اعضای هیئت اجرایی شعار و پرچمداران کاروان را نیز مشخص کردند.
شیوا نوروزی

 جوان آنلاین: ندا شهسواری و مهدی الفتی پس از درخشش در رقابت‌های مختلف و همچنین کسب سهمیه بازی‌های المپیک به‌عنوان پرچمداران کشورمان در پاریس ۲۰۲۴ انتخاب شدند. 
معرفی پرچمداران کاروان ورزش ایران در المپیک، مهم‌ترین مصوبه روز گذشته هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک بود. سی و ششمین جلسه هیئت اجرایی با محوریت بودجه کمیته ملی المپیک و همچنین تعیین شعار کاروان و انتخاب پرچمداران برگزار شد. همچنین دبیرکل کمیته پاسخ اعتراضات شدید ملی‌پوشان وزنه‌برداری نسبت به حقوق‌های دریافتی را داد. 
 
پس از سانحه سقوط بالگرد شهدای خدمت بود که محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک نام کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک پاریس را «خادم‌الرضا» نامید. روز گذشته اعضای هیئت اجرایی شعار و پرچمداران کاروان را نیز مشخص کردند. مناف هاشمی در جمع خبرنگاران اسامی پرچمداران را اعلام کرد: «طبق تصمیم گرفته شده «صلح برای کودکان» نام شعار کاروانمان خواهد بود. در خصوص انتخاب پرچمداران نیز مباحث زیادی را مدنظر داشتیم؛ ورزشکاران رشته‌های کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری در هفته اول بازی‌ها در دهکده حضور نخواهند داشت، به‌همین خاطر ندا شهسواری ملی‌پوش تنیس‌روی میز و مهدی الفتی ملی‌پوش ژیمناستیک به‌عنوان پرچمداران مراسم افتتاحیه و فاطمه مجلل نیز به‌عنوان پرچمدار مراسم اختتامیه انتخاب شدند.»
 
به گفته دبیرکل کمیته المپیک، کاهش تعداد سهمیه‌های کسب شده توسط ورزشکاران ما باعث محدودیت‌هایی در اعزام کادر سرپرستی و پشتیبانی شده است: «تاکنون ۳۴ سهمیه در ۹ رشته به نام ایران ثبت شده است. همچنین سهمیه تنیس روی میز از طریق رنکینگ نیز قطعی است و ما روی ۳۵ سهمیه نظر داریم. از طرفی به کسب سهمیه در رشته‌های دوومیدانی، تیروکمان، والیبال و شنا امیدوار هستیم و نهایتاً ورزش ایران ۳۹ یا ۴۰ سهمیه خواهد داشت. با توجه به محدودیت‌های موجود، کادر پشتیبانی کاروان بین هفت تا ۱۴ نفر خواهند بود و تعداد کادر سرپرستی نیز نسبت به دوره گذشته کاهش خواهد داشت.»
 
هاشمی در واکنش به اعتراض وزنه‌برداران نسبت به حقوق ۱۵ میلیون تومانی‌شان خاطرنشان کرد: «نمی‌خواهیم در آستانه بازی‌های المپیک بحثی با ورزشکاران داشته باشیم. وزنه‌برداران بچه‌های خودمان هستند و فشار زیادی روی دوش آنهاست. سعی نکردیم جواب بدهیم. برای همه فدراسیون‌ها پنج شاخص در نظر گرفتیم و حقوق‌ها از ۱۵ میلیون تومان تا ۲۰۰‌میلیون تومان پرداخت می‌شوند. در این مسیر فقط تشخیص مرکز نظارت تعیین‌کننده نیست و اعلام عملکرد ورزشکار از سوی فدراسیون هم مدنظر قرار می‌گیرد. این موضوع به ما برنمی‌گردد. شاید ورزشکاری امید مدال نباشد، اما ۶۰ میلیون می‌گیرد، چراکه شاخص‌های اعلام شده را دارد. در رشته کشتی برخی بالای ۱۰۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. ۱۵ میلیون کف حقوق است. فرقی قائل نمی‌شویم و ورزشکاران ماهی یک‌بار سنجش می‌شوند. اگر ورزشکار یا رئیس فدراسیون این عملکرد را نداشت ما نباید پاسخگو باشیم. برای همه شرایط یکسانی در نظر گرفتیم. از طرفی روزانه ۳ میلیون اعتبار اردویی به ورزشکار پرداخت می‌کنیم. اگر ورزشکار توجیه نیست یا رئیس فدراسیون او را در جریان نگذاشته، ما بحث نمی‌کنیم. اگر هم فرمول مرکز نظارت و کمیته را قبول ندارند هم مسئله دیگری است. اگر ورزشکار رنگ طلایش بهتر شود، حقوق شش ماه عقب‌مانده را پرداخت خواهیم کرد. کمیته تلاش می‌کند کوتاهی نکند. بسکتبال سهمیه نگرفته و شرایط والیبال هم ۵۰ – ۵۰ است. شاید تعداد سهمیه‌ها کم باشد، اما از نظر کیفی پایین نیستیم. دلمان می‌خواهد ورزشکارانمان بهترین پاداش‌ها را بگیرند، حتی پاداش‌های پای سکوی فرانسه و امریکا هم به اندازه ما نیست و شاید پاداش‌های برخی کشور‌های عربی و آسیای میانه با ما قابل مقایسه باشد. این‌ها تازه جدا از پاداش‌های وزارت ورزش و دولت است. ضمن اینکه پاداش‌ها نسبت به المپیک توکیو ۱۰ برابر شده است.»
 
دبیرکل کمیته با اشاره به بحث بودجه این کمیته تأکید کرد: «یکی از بحث‌های اصلی ما بودجه بود. بودجه کمیته در حوزه عمرانی و جاری ۱۰۹۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۱۴۰ میلیارد سهم بخش عمرانی و مابقی سهم هزینه‌های جاری خواهد بود. با توجه به اینکه امسال سه رویداد بزرگ در پیش داریم و اصلی‌ترین آن المپیک است با مبلغ تعیین شده نگرانی از بابت هزینه‌ها نخواهیم داشت. علاوه بر این شش شاخص برای تعیین سهم فدراسیون‌ها در نظر گرفته شده و بودجه فدراسیون‌ها ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. در تخصیص بودجه به فدراسیون‌ها عملکرد آن‌ها در بازی‌های هانگژو، المپیکی بودن و شانس مدال‌آوری رشته‌هایشان در نظر گرفته شده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار